Jak dbać o siebie w czasie ciąży

Tryb życia: dieta, palenie papierosów, spożywanie alkoholu, picie kawy, lekarstwa

Dieta przyszłej mamy

GODNE POLECENIA

STARAJ SIĘ UNIKAĆ

NIE JEDZ

Wypijaj od 1,5 do 2 litrów płynów dziennie, zwłaszcza wody; pomaga szybciej pozbyć się produktów przemiany materii, co jest korzystne dla ciężarnej i dziecka. Najlepsze są naturalne wody źródlane i mineralne o niskiej zawartości składników mineralnych (głównie selenu) Słodyczy w dużych ilościach (ciast, tortów, czekolady, cukru) Surowego, niedogotowanego lub niedopieczonego mięsa
Jedz produkty zawierające błonnik, które pobudzają czynność jelit i zapobiegają zaparciom: owoce (jabłka, banany, melony), świeże warzywa (brokuły, ogórki, zielona fasolka) Tłuszczów zwierzęcych, obecnych np. we frytkach czy chipsach Serów pleśniowych i miękkich typu feta ? mogą w nich znajdować się bakterie z rodzaju Listeria, powodujące zakażenia płodu
Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe, ryż, kasze oraz orzechy i migdały Napojów zawierających alkohol (nawet w niewielkich ilościach) Surowych owoców morza i ryb (ostrygi, sushi) ? mogą stanowić źródło bakterii lub pasożytów
Mleko i mleczne produkty fermentowe (kefir, jogurt) Żywności zawierającej substancje konserwujące, sztuczne aromaty, barwniki (konserwy, koncentraty zup, napoje gazowane) Ryb złowionych w zanieczyszczonych wodach
Sery żółte i twarogowe Nadmiernej ilości soli Surowych jaj i niepasteryzowanego mleka
Drób, ryby, mięso i wędliny Ostrych przypraw (musztarda, papryka, chili, pieprz) oraz marynat  
Oleje roślinne, oliwa z oliwek Mocnej kawy i herbaty  

PROBIOTYKI – są to żywe mikroorganizmy (np. Lactobacillus, Bifidobacterium), produkujące kwas mlekowy, które wywierają korzystny wpływ poprzez poprawę mikroflory przewodu pokarmowego. Wzbogacone w probiotyki są głównie jogurty. Pijąc jogurty dostarczasz białko mleka, wapń i poprawiasz skład flory bakteryjnej jelit.

WITAMINY i MIKROELEMENTY – stanowią niezbędny element we właściwym przebiegu wielu procesów metabolicznych, zwiększają odporność organizmu i są niezbędne dla prawidłowego rozwoju ciąży. Rozmaite witaminy mają różny skład chemiczny, ale są podobne pod tym względem, iż nie mogą być wytwarzane przez organizm ludzki czy zwierzęcy, lecz muszą być dostarczane z pokarmem, aby metabolizm mógł normalnie przebiegać. Należy jednak pamiętać, iż nadmiar witamin może być szkodliwy. Mikroelementy zaś wchodzą w skład enzymów i płynów ustrojowych.

KWAS FOLIOWY – to witamina z grupy B, która warunkuje prawidłowe procesy metaboliczne i wzrost komórek. Zmniejsza ryzyko występowania wad układu nerwowego u płodu. Razem z żelazem i witaminą B 12 bierze udział  w tworzeniu krwinek czerwonych, odpowiedzialnych za transport tlenu w organizmie. W żywności występuje w postaci folianów. Zawierają go warzywa ciemnozielone i pomarańczowe (fasolka, kapusta, szparagi, sałata, brukselka, kalafior, marchew) oraz niektóre owoce (pomarańcze i banany).

MAGNEZ-  aktywuje wiele enzymów pełniących ważne role m.in. w układzie nerwowym. Zapobiega częstym w ciąży drżeniom mięśniowym. Bierze udział w budowie kości, zębów, a także w procesie widzenia.

WITAMINA C -bierze udział w tworzeniu m.in. kolagenu i hormonów uczestniczących w procesie wchłaniania żelaza, zwiększa odporność organizmu, nadzoruje przemianę materii (kwas askorbinowy).

JOD – u mamy zapobiega zaburzeniom tarczycy, u dziecka zapobiega upośledzeniu umysłowemu.

CYNK – oddziałuje na system immunologiczny i metabolizm białek i węglowodanów, wzmacnia błony komórkowe, wchodzi w skład licznych enzymów. U płodu sprzyja przyrostowi masy ciała, jest również niezbędny do budowy silnego układu immunologicznego dziecka.

ŻELAZO – jest składnikiem barwnika czerwonych krwinek, który umożliwia transport tlenu i dwutlenku węgla we krwi, jego prawidłowy poziom zapobiega występowaniu niedokrwistości.

Okres ciąży i karmienia wiąże się ze zwiększeniem metabolizmu kostnego i zwiększoną utratą masy kostnej, co w przyszłości może sprzyjać powstawaniu osteoporozy. Aby temu zapobiec należy spożywać pokarmy bogate w wapń (mleko, sery, jogurty). Jeżeli nie możesz spożywać nabiału skontaktuj się z lekarzem z prośbą o dobór preparatu zawierającego wapń.

Zwiększona ilość krążącej krwi wymaga dostarczenia odpowiedniej ilości składników potrzebnych do tworzenia hemoglobiny, która stanowi barwnik krwinek czerwonych i odpowiedzialna jest za wiązanie i przenoszenie tlenu do tkanek. Niezwykle ważna jest właściwa podaż żelaza, które znajduje się głównie w mięsie i wędlinach, jajach oraz warzywach liściastych.

Jedną z ważniejszych witamin związanych z okresem ciąży jest kwas foliowy, którego niedobór może spowodować poważne wady rozwojowe centralnego układu nerwowego. Zalecane jest przyjmowanie tej witaminy już w okresie, w którym planujemy ciążę.    

Przyjmowanie wszelkich preparatów witaminowych w czasie ciąży powinno być konsultowane z lekarzem.

KAWA, PAPIEROSY, ALKOHOL, LEKI

  • Kawa i napoje zawierające kofeinę (np. coca-cola) pobudzają nie tylko Ciebie, ale także dziecko.
  • Picie alkoholu w jakiejkolwiek formie uszkadza system nerwowy malca.
  • Palenie papierosów, także bierne, sprawia, że do  maleńkiego organizmu trafia olbrzymia ilość trucizn  komórkowych, zaburzających jego rozwój.
  • Przyjmowanie lekarstw jest możliwe tylko na zlecenie  lekarza. Nawet środki przeciwbólowe mogą wywołać niekorzystne skutki.
  • Wszystkie narkotyki, niezależnie, czy tzw. miękkie, czy twarde przechodzą przez łożysko, a w okresie laktacji dostają się do mleka matki.